Om tarmkræft

Tarmkræft omfatter både analkræft, tyktarmskræft og endetarmskræft. Du kan finde links med informationer om sygdommene, tarmkræftscreening og behandlingssteder her.

Tarmkræft kort fortalt

Ledende overlæge Henrik Harling beskriver, hvilke symptomer man skal være opmærksom på, hvordan tyk- og endetarmskræft behandles og om risikoen for stomi.

Pjece om tyk- og endetarmskræft

Pjece om kræft i tyk- og endetarm

Pjecen indeholder information om kræft i tyk- og endetarm til patienter og pårørende. Du kan blandt andet læse om symptomer, diagnose og behandlingstilbud.

Pjecen giver svar på en række grundlæggende spørgsmål om sygdommen, og er et supplement til den specifikke information, du får af personalet på sygehuset

Download pjecen her

Pjece om senfølger efter kræft i bækkenorganerne - tarmproblemer

Mange tarmkræftpatienter oplever senfølger efter endt kræftbehandling. Nu er der udarbejdet en helt ny pjece, hvor du kan finde information om tarmproblemer efter kræft i bækkenorganerne samt udredning og behandling af disse.

Pjecen er udarbejdet af Klinik for Senfølger efter Kræft i Bækkenorganerne i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse, Senfølgerforeningen og Tarmkræftforeningen.

Læs pjecen her

Pjece om kræftrådgivningen i Herlev

Pjece om tilbud til tarmkræftpatienter med senfølger

I pjecen kan du læse om Kræftrådgivningen i Herlevs tilbud for tarmkræftpatienter.

Tilbuddene er specifikt rettet mod folk der lider af senfølger efter tarmkræft.

Download pjecen her

Analkræft

Kræftens Bekæmpelse om analkræft
Kræftens Bekæmpelses hjemmeside med uddybende information om analkræft.

National Cancer Institute (NCI) anal cancer
NCI er det amerikanske sundhedsministeriums kræftorganisation direkte link til siderne om analkræft.

Macmillan Cancer Support anal cancer
Macmillan Cancer Support er en engelsk non profit organisation - direkte link til siderne om analkræft.

Cancer Research UK CancerHelp anal cancer
Cancer Research UK er en engelsk velgørende organisation, der oplyser om kræft og yder økonomisk støtte til kræftforskning - direkte link til siderne om analkræft.

Endetarmskræft

Kræftens Bekæmpelse om endetarmskræft
Kræftens Bekæmpelses hjemmeside med uddybende information om kræft i endetarmen.

National Cancer Institute (NCI) colon and rectal cancer
NCI er det amerikanske sundhedsministeriums kræftorganisation direkte link til siderne om endetarmskræft.

Macmillan Cancer Support colon and rectal cancer
Macmillan Cancer Support er en non profit organisation direkte link til siderne om endetarmskræft.

Cancer Research UK bowel cancer (colorectal cancer)
Cancer Research UK er en engelsk velgørenhedsorganisation, der oplyser om kræft og støtter kræftforskning direkte link til siderne om endetarmskræft.

Tyktarmskræft

Kræftens Bekæmpelse om tyktarmskræft
Kræftens Bekæmpelses hjemmeside med uddybende information om kræft i tyktarmen.

National Cancer Institute (NCI) colon and rectal cancer
NCI er det amerikanske sundhedsministeriums kræftorganisation direkte link til siderne om tyk- og endetarmskræft.

Macmillan Cancer Support colon and rectal cancer (bowel cancer)
Macmillan Cancer Support er en non profit organisation direkte link til siderne om tyktarmskræft.

Cancer Research UK bowel cancer (colorectal cancer)
Cancer Research UK er en engelsk velgørenhedsorganisation, der oplyser om kræft og støtter kræftforskning direkte link til siderne om tyktarmskræft.

Tarmkræftscreening

Siden marts 2014 har danskere i alderen 50-74 år fået mulighed for at deltage i den landsdækkende screening for tarmkræft. Tilbuddet dumper ind i gennem postkassen, og med det tilsendte testkit følger en grundig instruktion i, hvordan prøven skal tages.

Læs mere om tarmkræftscreening:

Screening for tarmkræft

Forsøg med screening for tarmkræft

Evaluering af screening for tarmkræft

Behandlingssteder

Her kan du se, hvor man kan blive behandlet i Danmark. Alle offentlige sygehuse er med i oversigten.

Behandlingssteder for tyktarmskræft

Behandlingssteder for endetarmskræft

Behandlingssteder for analkræft

Besøg cancer.dk

Du kan læse dybdegående og opdateret information om tarmkræft, behandling og statistik på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside.

Læs om tarmkræft på cancer.dk

Besøg cancer.dk